Jak dbać o serce

DIETA LETNIA – działa bezpośrednio na stan serca i krążenie
latem serce jest w pełni = osoby z nadciśnieniem i zaburzeniem krążenia zaostrzenie chorób
lato = jelito cienkie = podatne na choroby
lato, pora yang, (ekspansja, wzrost, lekkość, zew. aktywność) wspaniały wzrost
dużo owoców i warzyw o jaskrawych barwach
lekkie posiłki, mniejsze porcje
trochę smaku pikantnego, ostrego
gotowanie krótkie, w wysokiej temperaturze, mało soli, dużo wody
z potem wydalane minerały i oleje = urozmaicenie diety, by to uzupełnić
picie gorących napojów by ochłodzić organizm
zimne napoje = skurcz = zatrzymanie w środku potów i gorąca = zakłócenie trawienia
więcej świeżych, ochładzających pokarmów = sałaty, kiełki, owoce, ogórki, tofu
herbatki z kwiatów i liści = mięta, rumianek
jabłka, arbuzy, cytryny, limonki
na upał = wywar z fasoli mung
rozpraszające, ostre w smaku przyprawy = zwiększają najpierw odczucie ciepła = kierują wew gorąco ku powierzchni ciała = ciało odzwierciedla panujący latem klimat = mniejszy wpływ ciepła na organizm
czerwone i zielone pikantne papryczki, pieprz kajeński, świeży imbir, chrzan, czarny pieprz
nie za dużo pokarmów yang = duża utrata zdolności do zachowania ciepła
ciężkie pokarmy = jaja, mięso, dużo orzechów, nasion i zbóż = ospałość w gorące dni

SERCE
to miejsce uczuć, sumienia i myśli
z serca bierze się nasza indywidualność
odpowiada za sposób komunikowania się, ze światem zew. i z samym sobą
sposób mówienia (wolno, szybko) i słuchania wpływa na stan zdrowia serca i odwrotnie
zdrowe serce = nieustanny apetyt na życie
praca serca odzwierciedla się na twarzy
jakość jego działania sygnalizuje nos, oczy i uszy
źle pracujące serce = zaczerwieniona, fioletowa twarz, pokryta cienkimi żyłkami i zaczerwieniony czubek nosa
serce wspomaga optymizm i pełne radości nastawienie do życia
radość umiarkowana leczy i wprowadza harmonię
strach osłabia nerki = nie mogą kontrolować serca
pierwszy objaw niedoboru energii w obrębie serca = osłabienie słuchu
stres rzutuje na podniesienie poziomu cholesterolu = miażdżyca
smak gorzki wspomaga i harmonizuje pracę serca
latem między 11 z 13 serce otrzymuje max energii = najczęściej zaburzenia związane z sercem

serce kontroluje
krążenie krwi
świadomość, ducha, sen, pamięć
mieści w sobie umysł = shen
serce w harmonii
życzliwe osoby, skromne
przejrzystość umysłu, błyskotliwe rozwiązania
zaburzone
rozproszony i zmącony umysł
nadmiar śmiechu lub jego brak
zaczerwieniona lub bardzo blada twarz
problemy z mową = jąkanie, splątanie)
depresja
choroby umysłowe
utrata pamięci
słabe krążenie
słabość ducha
niechęć wobec gorąca
problemy serca wynikają z metabolizmu wapnia i nadmiaru białka
kawa, alkohol, tytoń, rafinowana sól i mąka, cukier, aluminium, pestycydy, używki = zakłócają wchłanianie wapnia

większość problemów serca wiąże się z niedoborem

PRZYCZYNY CHORÓB SERCA:
1. złe nawyki żywieniowe
2. brak ruchu i ćwiczeń fizycznych
3. palenie tytoniu i picie alkoholu
4. nadwrażliwość na stresy
5. dziedziczność

SERCE NIEDOENERGETYZOWANE
objawy –  palpitacje, napięcie w okolicach brzucha, spocone dłonie, zmęczenie, obłożony język, duszność, blada twarz, duże ryzyko ataku serca
objawy psychofizyczne – ciągłe napięcie, nerwowość, zmęczenie psychiczne, słaby apetyt, brak oczekiwań od życia, słaba pamięć, brak woli i wieczne rozczarowanie, nadmierna skromność

wzmocnienie yin =
zmniejszamy nadmiary w wątrobie
unikać kawy, alkoholu, tytoniu, cynamon, goździki, imbir, ostre przyprawy
to co wzmacnia jin nerek też wzmacnia yin serca
świeże kiełki pszenicy, ziarno pszenicy, fasolka mung

osoby z niedoborem krwi = bladość języka, warg, twarzy i podstaw paznokci, słaby puls, znużenie, szczupłość ciała, plamki w polu widzenia, wypadanie włosów, siwiejące, suche włosy i skóra, drżenie, drętwienie rąk
anemia, nerwowość, ból dolnej części pleców, ból głowy,
miesiączki bolesne, zanikają
przyczyny =
nieodpowiednia ilość skł. odż.
Niezdolność do wchłaniania skł. odż.
Utrata krwi bo krwawienia z ukł. żoł-jelit.
Zbyt obfita menstruacja
Przewlekłe choroby i zastój krwi
wynika z osłabienia śledziony-trzustki i nerek (oba tworzą krew)
krew wytwarzana ze skł.odż. z ukł. pokarmowego dzięki pracy śledziony
składniki te łączą się z esencją nerek Jing (szpik kostny) = kształtowanie krwi
korzeń dang gui, remanii i chińskiej czerwonej szałwi
plan wzmocnienia krwi:
poprawienie trawienia skł. odż. = odbudowanie energii qi śledziony i zmniejszyć wilgoć i śluz
Dodanie pokarmów budujących krew = żelazo, kwas foliowy, wit.B12, dobre białko
Żelazo = do wchłaniania miedź, wit.B, wit.C
warzywa, strączkowe, zboża, orzechy, nasiona
Kwas foliowy
mikroalgi, kiełki, zielone warzywa liściaste, chlorofil (gotowane długo znika)

zboża i zielone warzywa  = cenne toniki krwi = mangan do tworzenia krwi, chlorofil
nasilony niedobór = mleczko pszczele, żelatyna, zupa z karpia, małże, ostrygi, wątroba, żołądki kurze, nerki

SERCE PRZEENERGETYZOWANE
napięcie w okolicach klatki piersiowej, spocone dłonie, pokasływanie i pochrząkiwanie, wrażliwa skóra, bóle barków i ramion, nerwica żołądka, palpitacje, gorzki smak w ustach, sztywność ciała, czerwone zabarwienie twarzy, ciemny mocz
ludzie niespokojni, nerwowi, nie wiedzą co zrobić z rękami, bez przerwy się czymś bawią, łatwo się męczą, brak im zapału i wytrzymałości, mogą się jąkać, odczuwają często pragnienie, nagłe napady histerii, śmiechu lub płaczu

zastój krwi serca
za mało qi lub yang serca by wprawić krew w ruch
choroba wieńcowa serca, zapalenie mięśnia sercowego, dusznica bolesna
blokuje również śluz (nalot gruby i tłusty na języku) = unikanie śłuzotwórczego
korzeń dang gui i czerwonej chińskiej szałwii
unikać śluzotwórczych = mleko, nabiał, jaja, lody, mięso, cukier, orzeszki ziemne, rafinowane prod., popijanie zimnych napoi po posiłku

*depresja umysłowa = przyczyna w zastoju wątroby
brązowy ryż, ogórki, jabłka, kapustę, zarodki pszenicy, kuzu, sinice, ocet jabłkowy
1 łyżeczka octu w niewielkiej ilości wody 3 razy dziennie
1,5g sinic 3 razy dziennie

PROBLEMY KRĄŻENIOWE
chory ukł. krążenia = chory cały organizm, a przede wszystkim wątroba i cały środkowy ogrzewacz
przez wiele lat ciało dawało oznaki, zawsze wiąże się to z problemami emocjonalnymi
leczenie chorób krążeniowych i efekty zależą od naszej świadomości
początek problemów = niedobór czynnika aktywizującego proces, reakcje i ruch płynów w org. = energii jang
niedobór jang = nadmiar pożywienia ochładzającego, stres, emocje, przemarzanie, brak ruchu =
osłabienie śledziony = nadmiar produkcji wilgoci patologicznej (śluzów) oraz skłonność do krwotoków
złogi toksycznej wilgoci = cholesterol
zaburzenie całego procesu przemiany materii
poważna niewydolność wątroby i problemów krążeniowych

NADCIŚNIENIE
nie jest samoistną chorobą
zw. z miażdżycą, chor. nerek, układu sercowo-naczyniowego
stwardnienie naczyń miażdżyca i gęsta krew podwyższają ciśnienie
120/80 to normalne, górna granica 140/90
zwiększa ryzyko zawału serca, zmian zakrzepowo-zatorowych, udaru mózgu
sposoby obniżania ciśnienia krwi:
a) więcej wapnia, magnezu, potasu, mniej soli
b) rozrzedzenie krwi – wit. E i kw. tłuszczowe w omega3 w olejach rybnych (bezpieczniej niż aspiryna)
c) przeciwutleniacze, oleje rybne, wit. C i lizyna – zahamowanie miażdżycy

CIŚNIENIE KRWI
1. niedobory w nerkach
po 50 roku życia w obu nerkach obniżona energia; L=P
mała produkcja krwi = niedobór
mniej krwi w wątrobie
słabe zasilanie organizmu, źle odżywione serce
gdy niedobór krwi = emocje podgrzewają krew = skoki ciśnienia
gdy trwa to dłużej = stałe nadciśnienie

2. osłabiona lewa nerka
utrwalone nadciśnienie, np. z powodu przepracowania
wypalenie wewnętrzne = suchość organizmu; sucha skóra, problemy z dziąsłami, zapalenie pęcherza, osteoporoza
leczenie to smak słodki –70% i gorzki –30% (ogień w dół)
kończymy na ziemi i wodzie

3. osłabiona prawa nerka
niedociśnienie
przyczyna to zimno
słaby woreczek nie wspiera żołądka
śledziona produkuje patologiczny śluz = uderza w prawą nerkę
nerki nie produkują właściwej ilości krwi, tylko rozprowadzają śluz w górę do serca i płuc – górny ogrzewacz
z wiekiem wzrasta jang (wzmacnia go ruch i emocje)
jin w trakcie życia się wyczerpuje

MIAŻDŻYCA = degeneracja tętnic i naczyń wieńcowych
komórki ścian tych naczyń gromadzą toksyczną wilgoć (złe odżywianie, stres)
ulegają one procesom zwyrodnieniowym = bliznowacenie
blizny pokrywają się blaszkami miażdżycowymi
śluz ten może być gromadzony w płucach, zatokach, głowie, narządach
złogi w naczyniach krwionośnych
złe jedzenie = tłuszcze nasycone (mięso i nabiał) = miażdżyca
miażdżyca = złogi cholesterolowe odkładane są na ścianach tętnic wieńcowych = blokowanie przepływu krwi do serca = nadciśnienie
u 3-letnich dzieci zmiany miażdżycowe = dużo cukrów, tłuszczy i białej mąki
ok.72 roku życia max nasilenie zmian miażdżycowych
dieta o 50-70% może zmniejszyć postęp miażdżycy
jang wątroby i wychłodzona śledziona = miażdżyca

ZAWAŁ
zapaść jang w organizmie = poważny niedobór energii całkowicie blokuje krążenie krwi i pracę serca
pustka energetyczna w środkowym ogrzewaczu = energie nie podnoszą się lecz idą w dół
u osób w ciągłym stresie, przemęczonych, nieregularnie i źle jadających (nadmiar zimnego, zimnych napojów, słodyczy, serów, owoców, wędlin)
ratunek = coś silnie rozgrzewającego, np. kilerka, gorąca herbata z wódką
często po zawale żółtaczka, przepuklina, zapalenie płuc, alergia = poważna niedoczynność środkowego ogrzewacza

ZAKRZEPICE
problem krążeniowy w wyniku złej jakości krwi (gęsta), jej niedoboru i niedoboru energii jang w organizmie
zniszczony środkowy ogrzewacz, osłabione płuca i nerki
głęboki niedobór jin (esencja) i jang (czi)
objawy: ciągły chłód, zimne nogi i ręce, problemy trawienne, , nadmierna pobudliwość, drażliwość, pękające naczyńka krwionośne, bóle korzonkowe  i nóg
bóle korzonkowe = na pośladkach meridian osierdzia, przykurcz tych mięśni uciska nerw kulszowy ( rozgrzać pośladki i zmienić jedzenie)
jeść pożywianie ciepłe, gotowane, zrównoważone, przyprawiać (goździki, imbir, cynamon, kolendra, kminek, lukrecja, chili, kurkuma, tymianek, czosnek, cebula

PRZYWRACANIE RÓWNOWAGI CHOREMU SERCU

Należy wyeliminować:
1. fast foody i inne przetworzone pożywienie zawierające dużą ilość cholesterolu 9frytki, hamburgery, pizzę i inne)
2. mięso
mięso gotowane, duszone, na parze (zjinizowane)
3. tłuszcze zwierzęce i oleje utwardzone (margaryna)
4. potrawy smażone

5. nabiał

6. produkty z białej mąki
gdy dużo białej mąki i słodyczy – wzrost trójglicerydów we krwi = wysokie ciśnienie
7. cukier, słodycze, lody

8. produkty stymulujące: kawę, cole, tytoń, czarną herbatę (to co nadmiernie stymuluje w końcu wyczerpuje)
– kawa przed 11 i po 15 dopuszczalna = wspomaga ruch w dół płuc i woreczka żółciowego ( nie w max ognia 11-15)

9. sól (chlorek sodu)
– powoduje ona skurcz, zamykanie naczyń

10. produkty z dodatkami chemicznymi (barwnikami, polepszaczami, konserwantami)

POKARMY WZMACNIAJĄCE SERCE

1. pełne ziarna zbóż
grube kasze, płatki owsiane do zup

2. strączkowe (fasole azuki i mung, czerwona soczewica, tofu)

3. warzywa (szparagi, cykoria, brukselka, szczypiorek, cebula, czosnek, szpinak, zielony groszek, cukinia, buraki, marchew, chrzan )
– ważna dynia gotowana = regeneruje wyczerpaną energię serca
– do duszonych i gotowanych dużo czosnku, cebuli, ale nigdy na nich nie kończyć, tylko na ziemi
CZOSNEK
przynajmniej 1 ząbek dziennie
obniża poziom cholesterolu
rozgęszcza krew (zmniejsza jej krzepliwość) = zmniejsza ryzyko zawałuserca i zatoru tętnic
obniża ciśnienie krwi
wzmacnia układ odpornościowy
zwalcza infekcje wirusowe, bakteryjne, grzybicze
zwalcza wolne rodniki tlenowe odpowiedzialne za miażdżycę i zawały serca
posiada właściwości antynowotworowe
BIAŁA RZODKIEW– posiekana i ugotowana na parze lub w małej ilości wody = rozpuszcza złogi tłuszczowe i poprawia krążenie

4. owoce (morele, truskawki, maliny, arbuzy, daktyle, śliwki, czereśnie, wiśnie, czerwone winogrona, grejpfruty, jagody, figi, gruszki)
dobre są czerwone winogrona (gryźć skórkę i pestki)

5. oleje wielonienasycone, najlepiej surowe, 1 łyżka dziennie (sezamowy, kukurydziany, z pestek winogron) oraz jednonienasycone (oliwa z oliwek extra virgine
OLEJ Z NASION WIESIOŁKA
zapobiega miażdżycy
obniża poziom cholesterolu
reguluje pracę serca
chroni naczynia przed odkładaniem cholesterolu

6. ryby, głównie tłuste, bogate w kwasy omega-3 (łosoś, dorsz, makrela, śledź, flądra) oraz krewetki
3 x tydzień tłuste ryby morskie (120g/dzień)
ryby w połączeniu z jarzynami w ziemi
OLEJE RYBNE
kwasy tłuszczowe omega-3 regulują ciśnienie i krzepliwość krwi, działają antyzawałowo
2 razy w tyg. tłuste ryby żyjące w zimnych wodach (więcej pożywnego planktonu)(łosoś, tuńczyk, makrela, pstrąg)
łagodzą stany zapalne stawów
pomocne przy przewlekłym zapaleniu jelit
łuszczyca
dysleksja u dzieci
antydepresyjne

7. zioła i przyprawy – mniszek, skrzyp, hyzop, bazylia, goździki, kolendra, cynamon i  imbir (rozgrzewają i poprawiają krążenie),
– pieprz cayenne (przy stwardnieniu tętnic)
inne zioła wzmacniające serce i krążenie  =serdecznik pospolity, korzeń goryczki, miłorząb japoński, oman wielki, miłek wiosenny, owoc głogu i dzikiej róży, piołun,
krzemionka zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych (wrzątek, 1 łyżka mielonego skrzypu)
GŁÓG DWUSZYJKOWY
rozszerza tętnice hamując działanie enzymu powodującego zwężenie naczyń wieńcowych
koi zamostkowe bóle w chorobie wieńcowej
wspomaga pracę serca i reguluje jego rytm
obniża ciśnienie krwi
uspokaja i działa nasennie
chroni kolagen, białko tworzące tk. łączną = w stanach zapalnych stawów
MIŁORZĄB JAPOŃSKI
poprawia przepływ krwi
rozszerza naczynia krwionośne, uelastycznia ich ściany, zmniejsza gęstość krwi, hamuje rozwój miażdżycy
neutralizuje wolne rodniki
poprawia pamięć, koncentrację, zawroty głowy, zaburzenia równowagi

KURKUMA
znakomity przeciwutleniacz (jak wit. C i E)
obniża poziom cholesterolu i działa przeciwzakrzepowo
łagodzi stany zapalne stawów ,  gł. barkowy, łokciowy, kolanowy
działa przeciwzapalnie
zapobiega nowotworom jamy ustnej i okrężnicy
działa ochronnie na wątrobę i pobudza wydzielanie żółci
leczy niestrawność, zapobiega wzdęciom, łagodzi skurcze jelit

LUKRECJA
wymiata z tętnic cholesterol
główny składnik lukrecji podwyższa ciśnienie krwi = przy nadciśnienie postać leku bezglicyryzynowa  symbol DGL
glicyryzyna ma właściwości estrogenowe = menopauza
uwaga przy nadciśnieniu

8. napoje – kawa z korzenia łopianu, kawa zbożowa, kawa z jęczmienia, herbatka z szałwi, rozmarynu, tymianku, czerwona herbata
9. systematycznie spożywane glony morskie
10. kiszonki
11. grzyby
12. można stosować miód = korzystny dla serca

13. produkty bogate w witaminę E
witamina młodości
zapobiega uszkodzeniom naczyń krwionośnych, przeciwmiażdżycowo, rozpuszcza skrzepy
chroni przed wolnymi rodnikami
– zieleniny, wszystkie liściaste, kiełki pszenicy, orzechy, nasiona, warzywa, pełne zboża (nie oczyszczane)
najwięcej w świeżych warzywach
świeży groszek 27 razy więcej niż konserwowy
pokrzywa, liście marchwi, mniszek, szparagi, brokuły, liście selera

14. witamina C
chore serce zabiera całą wit. C z organizmu
wymiata nadmiar cholesterolu z arterii, normalizuje jego metabolizm
hamuje proces twardnienia naczyń
dzika róża, natka pietruszki, porzeczka czarna, papryka, koperek, chrzan
bardzo nietrwała, mało po ugotowaniu, ginie w kontakcie z żelazem i przy przechowaniu

15. dostarczać potas = nerki dbają o równowagę sodowo-potasową; gdy jej nie ma to ciągły stan skurczu = wysokie ciśnienie
potas: pszenica i inne zboża, warzywa dyniowate, owoce jagodowe
sód: sól i prod. zwierzęce

POTAS
Występuje we wszystkich produktach z wyjątkiem tłuszczów i cukrów. Ale najwięcej jest go w suszonych owocach – morelach, figach, jabłkach, rodzynkach, a także w awokado i bananach. Dużo w pszenicy, zbożach, dyniach, jagodach.  Nie żałujmy sobie natomiast pomidorów i ich przetworów. Dobrym źródłem potasu są też ziemniaki, a także owoce cytrusowe i zielone warzywa liściaste.
Aby nie było niedoboru potasu należy ograniczyć sól.

16. selen =
– zwiększa odporność, chroni przed chorobami serca
cukier niszczy selen
w soli morskiej i kopalnej
ryby, śledzie, owoce morza
jaja (w żółtku wit.E)
kukurydza, pomidor
czosnek, grzyby, drożdże

17. uzupełnienie poziomu wapnia
Wapń wypłukują i utrudniają jego przyswajanie:
– Nabiał, mięso, cukier, psiankowate (ziemniaki, pomidory, tytoń), ocet, cytryny (w herbacie), kawa, alkohol, sól
– Wapń występuje: fasola, orzechy, warzywa ciemnozielone, glony, sezam, łosoś i sardynki, zupy na kościach

18. duże znaczenie magnezu:
#  wytrąca się go przy płukaniu, moczeniu warzyw i przy ich oczyszczaniu
# współczesne rolnictwo zubaża rośliny w magnez
# dodawanie zieleniny do potraw
# najwięcej: zielone rośliny, dzika róża, szara sól, mak, kakao, orzechy, melasa
# dolomit
# im więcej stresu tym większe zapotrzebowanie na magnez
# obniża poziom cholesterolu, uspokaja, likwiduje zawroty głowy, drętwienie kończyn, wypadanie włosów, kołatanie serca, arytmię, bezsenność, itp.
# niedobór może doprowadzić do skurczu naczyń wieńcowych
# proporcje wapna do magnezu = 1:2

19. KOENZYM Q10
to bardzo silny antyoksydant (antyutleniacz) eliminujący wolne rodniki w naszych organizmach (komórkach). Jego niedobór zaczyna być zauważalny już około 30 roku życia, a osoby po 40 roku życia powinny przyjmować go regularnie. Szczególnie polecany osobom z problemami z sercem i układem krążenia, w szczególności po zawałach, udarach oraz przy kłopotach z wątrobą. Witamina młodości i długowieczności.

DIETY
standardowe zalecenia dla osób z nadciśnieniem
ograniczenie spożycia soli
obniżenie wagi ciała w nadwadze
ograniczenie spożycia alkoholu
diety oparte na rybach, owocach i warzywach
przeciwdziałają łagodnemu nadciśnieniu
wspomagają działanie leków
obniżają ryzyko zawału serca i udaru mózgu
hamują postęp chorób miażdżycowych  i zakrzepowych
dodatkowe stosowanie przeciwutleniaczy
rzucenie palenia i regularne ćwiczenia
dieta wysokobłonnikowa, wysokowęglowodanowa i niskotłuszczowa
najskuteczniej redukuje występowanie chorób przewlekłych
zwiększa szanse na wyzdrowienie
obniżają ciśnienie krwi
obniżają  poziom glukozy w surowicy na czczo
obniżają całkowity poziom cholesterolu
obniżają stopień uzależnienia od insuliny u cukrzyków

PCRM 1995r – Lekarski Komitet Odpowiedzialnej Medycyny – zalecane zmiany podstawowych wskazań dietetycznych dla Amerykanów
dieta oparta na spożywaniu różnorodnych produktów roślinnych
mięso i prod. mleczne do kategorii dowolnej
nadciśnienie u wegetarian jest o około 1/3 do ½ mniejsze niż u innych (obniża się ciśnienie krwi)
ryzyko śmierci z powodu chorób serca jest o 1/3 do ½ mniejsze
poziom cholesterolu jest dużo niższy

cholesterol
zdrowy poziom między 190 a 210 mg%
nie ma związku między liczbą jajek a chorobą wieńcową
dieta Eskimosów najbogatsza w cholesterol, a odsetek chorób krążenia najniższy
im wyższy poziom cholesterolu HDL w stosunku do LDL, tym niższe zagrożenie
powodują to duże ilości olejów omega3 (oleje rybne)
wit. C wpływa na wzrost HDL = dobry cholesterol usuwa nadmiar cholesterolu

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o zdrowym odżywianiu i o tym jak utrzymać serce w dobrej kondycji to dietetyk Szczecin zaprasza do swojego gabinetu na porady i gotowe rozwiązania dla Twojego zdrowia.

Recencja zamieszczona w kategorii : Porady
Następujące tagi wyróżniają ten wpis : , ,